Alla inlägg under september 2019

Av Amelie Kiliansson - 30 september 2019 23:57

Så var det måndag igen och jag hoppas att ni har haft en skön och bra helg för det har jag haft. :) I lördags så praktiserade jag och det gick hur bra som helst! :D(Y) Idag har jag haft körkortsteori i Ählm och övningskört med Micke och då fick vi köra i nästan mörker, för nu börjar det dra ihop sig mot mörkare tider och då måste man passa på att öva. Nu ska jag kolla lite på tv-serien ?Younger? och sen ska jag gå och lägga mig, tänkte jag så pusshej på er! :*<3

Av Amelie Kiliansson - 27 september 2019 23:26

I onsdags nåddes nyheten över att vår käre gamle solklara fantastiska julvärd gått bort efter en tids sjukdom. Jag minns alla dom julaftonen klockan prick 15.00 när man satt bänkad framför teven när Kalle Anka skulle börja och Arne satt där och log med sitt fina leende på läpparna som bara han kan och sedan efteråt skulle tända det där stearinljuset. För mig var det så speciellt eftersom det kändes som riktig äkta julkänsla och tyvärr finns det ingen som kan toppa honom i teve-rutan än idag, absolut INGEN. Så sov så gott, Arne, vi kommer att sakna dig stort. :(<3

Av Amelie Kiliansson - 26 september 2019 00:01

Igår i skolan kollade vi på filmen ?Sameblod? som var min egna eftersom många i klassen hade inte sett den.

Filmen handlar om en tjej som heter Elle-Maria och hon kommer ifrån en samisk familj. Hon lever i 30-talets där samer utsätts för rasism med kolttvång (dräkterna dom bär) och rasbiologiska undersökningar, så under tiden som hon och hennes lillasyster hamnar på en internatskola, beslutar hon sig för att rymma därifrån och ?testar på? hur det är att vara svensk. Elle-Marja tvingas dock att då bryta banden med sin familj och förneka den kultur hon vuxit upp i.

Jag tycker att denna filmen är väldigt bra, stark, men också samtidigt hemsk med tanke på hur samerna blev behandlade då och fortfarande blir än idag, vilket jag tycker är för jävligt för även samer har rätt att bli behandlade likadant som oss som inte är samer. Kolla in filmen tycker iallafall jag att ni borde göra! :)<3

Av Amelie Kiliansson - 24 september 2019 00:15

I helgen har vi varit i Ählm och då har det ändå varit ganska fint väder, tycker jag. Igår gick vi till hembygdsparken där dom hade fått nya tillskott av kaninungar som var sååå himla söta! :D<3 Ni håller väl förresten med om att jag tog en väldigt bra bild vid Sockerbruksbron över sjön? Det var så himla spegelklart och vackert på samma gång och så solnedgången på det... :)

Av Amelie Kiliansson - 20 september 2019 23:17

Jag och Gustav såg precis klart på filmen ?Pokémon: Detective Pikachu? och den var helt okej bra, men den kändes lite kort även om det hände mycket saker i den. Så jag tycker att alla Pokémon-nerds borde kolla in den om ni inte redan har gjort det, förstås! ;)(Y)<3

Av Amelie Kiliansson - 18 september 2019 11:41

NI ÄR VÄLKOMNA PÅ ÖPPET HUS IDAG OM NI NU HAR INTRESSE OCH VÄGARNA FÖRBI! :D(Y)

Av Amelie Kiliansson - 17 september 2019 23:56

Presentation


What doesn't kill you, makes you stronger!

Fråga mig

38 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni om min blogg? (a)
 Skitbra!
 Bra
 Sådär
 Urkass!
 Dålig

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

SKRIV!


Skapa flashcards